Case
Dishman Netherlands
Groeien in bestaande en nieuwe markten
Vraag
“Wat is de beste business strategie om te groeien in bestaande én nieuwe markten, waarbij we onze concurrentie-positie behouden?” Dishman Netherlands is een internationale onderneming actief in de productie en distributie van vitamine D-, cholesterol- en lanoline-gerelateerde producten voor uiteenlopende markten. De organisatie begreep dat de Strategiecheck, onderbouwd en gestaafd door grondig marktonderzoek, nieuwe inzichten kon brengen. Zo kwam De Kleuver in beeld.
Aanpak
Aan de hand van verschillende strategische sessies samen met directie, MT, marketing, sales en customer service in combinatie met kwalitatief en kwantitatief online marktonderzoek kwamen wij samen met Dishman Netherlands tot nieuwe inzichten. Enerzijds verdiepten we ons in de doelgroep: uit wie bestaat de Decision Making Unit (DMU), en wie zijn de influencers? Maar ook: wat is precies de reis die de doelgroep aflegt (buyer journey) en op welke momenten is er contact met de klant (touchpoints)? Verder onderzochten we onder andere de koopmotieven en de kansen op de markt. Hiervoor gebruikten wij onder andere het Ansoff-groeimodel.
Resultaat
Vanuit al deze concrete informatie bekeken en her-ijkten wij de business strategie van Dishman Netherlands met nieuwe PMC’s (Product Markt Combinatie) en strategieën. Het resultaat? Een succesvolle marktintroductie in Noord-Amerika, een buyers dashboardtool waarin de laatste informatie over de doelgroep voor handen is en time to market.
Vragen over deze case?
Kevin Jansen
Business Development Manager