Case
Het Perron
Het Perron, school voor vmbo, praktijkonderwijs en mbo
Vraag
Hoe ga je leegloop van het vmbo tegen? Hoe maak je leerlingen, ouders en leerkrachten trots op wat zij kunnen? Hoe maak je identiteit, imago en uitstraling tot een compleet plaatje?
De plannen voor de opening van een nieuw gebouw, op initiatief van de directie van Christelijke Scholengemeenschap Veenendaal (CSV) en het bestuur van ROC A12, in 2010 en de uitbreiding met het tweede spoor mbo gaven een nieuw perspectief aan deze vragen.
Aanpak
De nieuwbouwplannen waren supermodern, het onderwijsconcept was vernieuwend en de staf razend enthousiast. Nu nog de leerlingen over de drempel brengen. Daar lag de uitdaging voor De Kleuver. Met een data analyse van de laatste 5 jaar waar de leerlingen vandaan kwamen, was bekend op welke plaatsen ingezet moest worden. Zo werd duidelijk dat er de laatste jaren flink wat leerlingen verloren waren in de plaatsen: Rhenen, Betuwe, Wageningen, Renswoude en Scherpenzeel.
Lang voordat het gebouw werd geopend, werd het communicatieplan ontwikkeld. Hier werd al snel duidelijk dat het imago van de huidige naam te wensen over liet. En dat er alleen met een volledig vernieuwd concept (vanuit de Blue Ocean Strategy) ingezet kon worden op nieuw elan. Er kwam een nieuwe naam, ‘CSV’ werd ‘Het Perron‘. De naam alleen al maakte duidelijk dat er veranderingen op komst waren en de school leerlingen zou helpen keuzes te maken. Ook het bedenken van de nieuwe merknaam was een belangrijk onderdeel van hoe de leerlingen weer terug te winnen en hierbij te zorgen voor toekomstbestendig, succesvol en aantrekkelijk onderwijs voor vmbo én mbo. Het Perron, 2 lettergrepen, laadt direct de unieke ‘leerroute van vmbo naar mbo’ zonder moeilijke uitleg voor leerlingen en ouders, makkelijk en snel te onthouden.
Het nieuwe concept werd in detail uitgewerkt en planmatig gecommuniceerd met de hele regio: Er kwam een website, een serie artikelen in de krant met trotse kinderen, ouders en docenten, de vorderingen van het gebouw werden zichtbaar gemaakt en er kwamen opendagen. Alle uitingen, intern en extern, van abri’s tot flyer en artikelen hadden één boodschap: Het Perron is er voor jou en helpt jouw toekomst vormgeven. Door middel van Internal Branding werd propositie en nieuwe branding doorgevoerd in gebouw. De trein kwam langzaam op stoom, maakte vaart en was klaar voor de toekomst: spoor 1 vmbo, spoor 2 mbo, met de mogelijkheid spoor 3 in te vullen met bedrijfsleven of HBO aansluiting.
Resultaat
Het nieuwe gebouw en het nieuwe onderwijsconcept creëerden een nieuw merk, dat vervolgens succesvol in de markt werd gezet. Binnen enkele jaren was het leerlingenaantal weer op peil, mede door het terugwinnen van de verloren regio’s, en nog even later werden oude cijfers overtroffen.
Vragen over deze case?
Kevin Jansen
Business Development Manager