Case
Lantor
Inrichten van een marketingafdeling voor Lantor
Vraag
Lantor is een wereldwijd actief A-merk dat unieke en revolutionaire non-wovens maakt voor met name de kabelindustrie, de composietenindustrie en de bouw. Dat doet Lantor al 60 jaar. De onderneming werkt voor bedrijven als Unilever, Audi en Porsche.
In de veranderende context waarin Lantor opereert, is het een uitdaging om ook in de toekomst relevant en onderscheidend te blijven voor klanten. Zeker nu steeds meer concurrenten, uit onder meer China, vergelijkbare -maar inferieure- producten maken, vraagt de organisatie zich af welke positie in de markt zij moet innemen om een sterk merk te blijven.
Aanpak
De Kleuver ondersteunde Lantor op interim-basis bij het inrichten van een marketingafdeling, die de organisatie helpt zijn positie in de branche te behouden en te verstevigen. De nieuwe marketingafdeling opereert als schakel tussen directie, productmanagers, sales en het marketingbureau van Lantor.
De focus lag bij deze opdracht in eerste instantie op het vinden en vastleggen van de unieke merkidentiteit (Blue Ocean Strategy) in samenwerking met directie, productmanagers en medewerkers. De Kleuver heeft het stramien voor de merkidentiteit bepaald en de merkidentiteit laten vastleggen in een merkkompas. We zorgden voor een merkidentiteit die recht doet aan de koers van de organisatie en die dient als stip op de horizon.
We zagen erop toe dat medewerkers uit alle lagen van de organisatie bij het traject betrokken werden. Wij zijn namelijk van mening dat het merk van iedereen is, niet alleen van marketing. Ook zorgde De Kleuver ervoor dat op basis van de merkidentiteit een positionering werd ontwikkeld om de beeldvorming rond het merk bij te sturen. Tot slot werd een corporate propositie ontwikkeld die werd doorvertaald naar de afzonderlijke productgroepen.
Resultaat
Met de nieuwe merkidentiteit, positionering en propositie werd een stevig fundament gelegd voor alle marketing- en communicatieactiviteiten van Lantor en zijn productmerken.
Vragen over deze case?
Kevin Jansen
Business Development Manager