Case

Le Blanc Advies

Een goed corporate brand versterkt het employer brand

Vraag

“Structureel nieuwe medewerkers aantrekken”, was de wens en aanleiding van onze kennismaking. De ambitie was om binnen vijf jaar te verdubbelen in mensen en in omzet.

Aanpak

Doorlopend nieuwe medewerkers aantrekken begint bij een sterk werkgeversmerk. Een merk met een duidelijk, onderscheidend, authentiek verhaal en beleving. Een merk waarvan je wil dat je doelgroep denkt: hier wil ik werken, dit past bij mij!

Maar één van de belangrijkste uitgangspunten voordat je kunt bouwen aan een sterk werkgeversmerk, is dat er een stevige fundering ligt. Dat het employer brand dat je op wil gaan zetten, in lijn ligt met de unieke kern van jouw corporate merk. Dit kwam bij Le Blanc Advies nog onvoldoende naar voren, dus bespraken we de volgende stappen in het plan van aanpak:

(deze case):

Stap 1: Ontwikkeling van het corporate brand aan de hand van online marktonderzoek en strategische sessies met de directie en het kernteam.

Stap 2: Optimalisatie corporate middelenmix aan de hand van tactische quick wins.

(verder te lezen via De Kleuver Employer Branding):

Stap 3: Ontwikkeling employer brand aan de hand van online marktonderzoek, interne interviews en strategische sessies.

Stap 4: Inzet optimale employer brand middelenmix en een doorlopende optimalisatie en bijsturing.

Dankzij de Strategiecheck ontdekten we dat het het corporate brand met name ontbrak aan een krachtige elevator pitch met persoonlijkheid. Tijdens de sessies ontdekten we wat Le Blanc kenmerkt: hun betrokken, mensgerichte cultuur en hun verbindende rol, waarbij vakbekwaamheid, vitaliteit, verantwoordelijkheid en voortdurend ontwikkelen andere belangrijke kernwaarden zijn. We toetsten dit onder andere met de Brand Archetypes (hieruit kwam een combinatie van de Hero (focus) met de Sage, & Ruler). Uit ons onderzoek kwam naar voren dat de klantbeloftes en unique selling points van concurrerende bedrijven allemaal algemeen zijn en erg op elkaar lijken. Ze gaan op inhoud, op methodiek en positioneren zich allemaal als thought leader. Een specialisatie en focus aanbrengen is dus gewenst. Uit ons onderzoek bleek dat Le Blanc zich vooral richt op overheid en semi-overheidsorganisaties (de publieke sector): iets waar niet alleen hun specialisme ligt, maar ook hun passie. Met in ons achterhoofd ook het employer brand in gedachten, kwamen we zo op een klantbelofte die tevens een belofte is die werknemers trots maakt:

Samen naar een goed geïnformeerd Nederland.

Deze pay-off verbindt, net als Le Blanc Advies. De gezamenlijke stip op de horizon staat centraal. En het concretiseert. Want waar alle wergeversmerken in de IT enkel met termen als ‘impact maken’, ‘het verschil maken’, en ‘bijdrage leveren’ strooien, laat Le Blanc Advies hiermee ook direct zien hoe. Samen met de tagline die duidelijk maak wat Le Blanc Advies doet en wie ze zijn: Meesters in Analyse en Architectuur van Business en Informatie, heeft Le Blanc Advies zich gepositioneerd als een krachtig en onderscheidend merk.

Resultaat

De corporate Strategiecheck bracht veel focus aan in het unieke verhaal van Le Blanc Advies en zorgde voor een sterke fundering voor het employer brand.

Na 2,5 jaar bouwen samen met directie en sales zijn de bedrijfsdoelstellingen gerealiseerd. Niet alleen resulteerde het tot een structurele handvol aan interessante sollicitanten per maand, het merk Le Blanc Advies is zelfs zo versterkt in waarde, dat ze zijn overgenomen door Ilionix, waarbij niet alleen de naam van Le Blanc Advies behouden is gebleven, maar de kernwaarden “Samen naar een goed geïnformeerd Nederland” zelfs door Ilionix is overgenomen. Een zeer tevreden klant die ons zelfs uit dank uit vliegen heeft genomen.

Meer lezen?

Het hele verhaal over de totstandkoming van het employer brand van Le Blanc Advies vind je hier.

Vragen over deze case?

Kevin Jansen
Business Development Manager

Delen:

Meer cases