Case
UBrands
Herpositionering: eenheid vinden in de verscheidenheid
Vraag
VOAA, een bureau dat zich richtte op bedrijfsoptimalisatie, kwam bij ons binnen met de vraag hoe zij haar merk in de markt kon versterken en zij de trainingen en HBO-geaccrediteerde opleiding van haar andere merk ULean het best kon vermarkten om zo binnen drie jaar haar omzet te verdubbelen.
Aanpak
Tijdens onze strategische sessies kwamen we tot de conclusie dat we een stap terug moesten zetten. De merkenarchitectuur en merkenstrategie van VOAA bleek in de loop van de jaren door aanvullende expertises uitgebreid met nieuwe merken. De merken VOAA, ULean en UPlanners hadden in de expertises wel een focus, maar in de daadwerkelijke dienstverlening ook een behoorlijke overlap. Bovendien zaten de drie bedrijven in de ‘red ocean’: een zeer hoog concurrerende markt.
Samen ontleedden we dienstverlening tot drie kernwoorden: consultancy, opleidingen & detachering. Het werd hierdoor een stuk helderder, hoewel het nog steeds drie competitieve markten bleven. En dus doken we dieper in de markt en de authentieke merkidentiteit. Wat bleek? Waar de kracht van de verschillende merken zit, is het maken van de verbinding. De verbinding tussen de lagen binnen een organisatie, de mensen onderling en de processen. Hun klant écht helpen verbeteren. Dat doen ze niet door diensten te verkopen, maar erboven te staan, out-of-the box te denken en kritisch durven kijken welke dienst daar écht bij gaat helpen. Die verbinding die zij voor hun klanten maken, moest dus ook zichtbaar worden in hun merkidentiteit.
Vanuit deze visie bedachten we niet alleen een krachtige klantbelofte: “Verbetering door Verbinding”, maar ook een nieuw merkenhuis waarbij UBrands de verschillende labels en specialismes huist, namelijk: UConsultants, UAcademy en USupplyChainPeople. Hiermee claimt zij nu een duidelijke en unieke positie in de markt als totaalontzorger op het gebied van bedrijfsoptimalisatie aan de hand van Lean, met oog voor zowel het organisatie- als het managementproces.
Resultaat
In de sales blijkt het een stuk makkelijker om het unieke verhaal van UBrands en haar merken duidelijker aan de man te brengen en tastbaar te maken. Het wordt nu gemakkelijk doorverteld en blijft hangen bij klanten én medewerkers.
“Onze kracht zit hem in het maken van de verbinding. Verbinding tussen de lagen binnen een organisatie, de mensen onderling en de processen. Dankzij onze rebranding maken we nu ook de verbinding tussen onze krachtige merken, zodat ze elkaar niet meer overlappen maar versterken.”
Vragen over deze case?
Kevin Jansen
Business Development Manager