Blog | 2 april 2023
Waarom Nederlandse familiebedrijven kelderen op concurrentieranglijst - en hoe jij dit voorkomt
Dat Nederlandse familiebedrijven steeds minder concurrend zijn, blijkt uit het dit jaar (2023) gepubliceerde Duits onderzoek Länderindex Familienunternehmen 2022. In de ranglijst die is samengesteld door het Leibniz Centre for European Economic Research (ZEW), zakte Nederland van plaats vier naar negen. Duitsland staat nog een stuk lager op de ranglijst. EU-landen blijven achter ten opzichte van de VS en Canada, die samen de lijst aanvoeren van meest concurrerende familiebedrijven. Hoe komt dit? En hoe kom jij als familiebedrijf los van lage marges, prijsdruk en concurrentiedruk?
Directeur Albert Jan Thomassen van de belangenorganisatie van familiebedrijven FBNed herkent het beeld dat het onderzoek schetst. Hij ziet een aantal oorzaken van de verslechterende concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven te beginnen met weinig aandacht voor innovatie, met name op de lange termijn. “Er was in Nederland een jaar of tien nauwelijks aandacht voor fundamenteel onderzoek”, aldus Thomassen, tegen het Financieel Dagblad. “Daar heeft minister Dijkgraaf nu eindelijk geld voor beschikbaar gesteld, maar het zal nog even duren voor dat resultaat oplevert.”
Het roer om als Nederlands familiebedrijf
Om het tij te keren, zouden politici de huidige economische crisis moeten zien als een kans om het roer om te gooien, zeggen de onderzoekers. Daarbij zouden zij zich onder meer moeten richten op het verminderen van de verlammende regeldruk. Ook zouden belastingregels best wat gunstiger mogen en is een omslag in het onderwijs noodzakelijk. Voor Nederland zou minder regeldruk eveneens goed zijn, zegt Thomassen. Maar volgens hem zou ons land ook binnen Europa moeten blijven streven naar gelijke regelgeving: “De recente aankondiging van Boskalis-topman Peter Berdowski om mogelijk Nederland met zijn baggerbedrijf te verlaten ‘dankzij’ de nieuwe initiatiefwet, waardoor Nederlandse ondernemers verplicht worden om misstanden aan te pakken in de productieketens, op basis van boetes en zelfs strafvervolging.” Minister Andriaanse ging recent (februari 2023) diep door het stof en pleit in de Tweede Kamer voor het niet laten aannemen van de initiatiefwet.
Behalve wetgeving hebben de huidige energiecrisis, de verhoogde rente, de huidige arbeidsmarktkrapte en de grondstoffen prijserosie ook zijn impact. Hoe kan strategische marketing bijdragen om als familiebedrijf overeind te blijven door gezonde groei met hogere marges en minder prijsdruk, dankzij de juiste propositie? Het geheim zit hem in het komen in de Blue Ocean, ver weg van de Red Ocean, waarin iedereen ten onder gaat aan ongezonde marges, prijsdruk, concurrentiedruk en het niet kunnen aantrekken van de juisten talenten, door het ontbreken van een sterk werkgeversmerk (employer brand).
Zo word je een toekomstbestendig familiebedrijf
Marketing wordt vaak creatief bedacht en uitgevoerd door een propositie en merklading, welke je als familiebedrijf maar moet zien eigen te maken. De praktijk leert ons dat dit vaak niet, of enkel tijdelijk, lukt. Deze propositie is nou eenmaal niet gebaseerd op je DNA (merk), maar een bedachte, creatief verzonnen merk en slogan of klantbelofte. Door marketingstrategie op gelijk niveau te ontwikkelen en gelijktijdig te integreren met de business strategie, kan je het verschil maken in de praktijk. Daarbij is het essentieel dat je bewust geworden bent wie je als familiebedrijf en als merk in de kern bent. Door deze bewustwording samen met jouw persoonlijke merk – DNA – vanuit natuurlijk gedrag in de praktijk toe te passen, kom je als familiebedrijf in de Blue Ocean. En daarmee worden jouw business ambities als ondernemer haalbaar en bereikbaar. De weg is niet eenvoudig. De bestemming geweldig. Meer weten over hoe jij toekomstbestendig wordt en wegkomt van concurrentiedruk? Neem dan contact op.
Verder lezen
Meer weten? Zet de eerste stap!
Ben jij klaar om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Wij ontdekken graag, samen met jou, de vraag achter jouw vraag om jouw business écht verder te helpen. Benieuwd? Laat jouw gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Hoe kan ik je helpen?
Kevin Jansen
Business Development Manager