Blog | 15 juni 2023

Marketingbureau kiezen? Met deze 4 inzichten kies jij het juiste bureau voor jou

Merkbeleving gaat om alle touchpoints

Een marketingbureau kiezen in Nederland dat jouw marketingcommunicatie ondersteunt of volledig ontzorgt? Na even googlen kom je erachter dat er bureaus in overvloed zijn. Natuurlijk fijn dat je keuze hebt, want er zit daardoor vast wel iets voor je tussen. Maar hoe vind je nou dát perfecte bureau dat jouw vraagstuk optimaal aanpakt? Ontdek in deze blog vernieuwende inzichten die je helpen de juiste keuze te maken! Ga samen met ons de uitdaging aan.

Wat doet een marketingbureau?

First things first: wat verstaan we onder een marketingbureau? Een goed marketingbureau bestaat uit adviseurs en specialisten die jou ondersteunen of volledig ontzorgen op het gebied van marketing en sales. Er zijn heel veel verschillende soorten marketingbureaus die jou elk op hun eigen manier kunnen helpen. Er zijn online marketingbureaus, social mediamarketingbureaus, reclamebureaus, SEO en SEA marketingbureaus, en zo gaat de lijst door. Wat zij allemaal gemeen hebben is dat zij er zijn er om jou te helpen je marketingdoelstellingen te behalen.

In theorie klinkt dat heel erg mooi: jij hebt een doel en zij helpen jou het behalen. Maar in de praktijk is het vaak niet zo zwart-wit en is er veel meer waar je op zou kunnen letten, om zeker te weten dat je een marketingbureau kiest dat je écht verder helpt. Daarom doe je er goed aan om, voordat je kiest voor een marketingbureau en met volle enthousiasme ergens induikt, eerst een stapje terug te zetten. Waar heb jij behoefte aan, wat past bij jou? Hieronder lees je 4 inzichten waar je dan op moet letten.

Inzicht 1: Snap de vraag áchter jouw vraag

Er is een reden dat je op zoek bent naar een reclamebureau of marketingbureau. Misschien is dat heel gericht: je zoekt een partij die een nieuw logo voor je kan ontwikkelen, een website, of juist eindelijk eens ‘iets’ met de social media kan doen. Misschien ben je met een bredere, dieperliggende vraag bezig en wil je bijvoorbeeld weten hoe je je merk onderscheidend en toekomstbestendig positioneert in de markt, hoe je jouw merken elkaar laat versterken of hoe je intern zorgt voor meer verbinding.

Wat je concrete vraag ook is: het is goed om de activiteiten die hiervoor nodig zijn óók te koppelen aan de achterliggende (bedrijfs)doelstellingen die je ermee wil behalen. Dat klinkt logisch, maar daar ligt maar bij weinig bureaus de focus op. Het is prettig om te kunnen terugvallen op een bureau dat kennis heeft van ondernemerschap en dat als doel heeft jouw organisatiedoelen te bereiken.

Inzicht 2: Het team bepaalt de richting

Heb je een marketingbureau op het oog? Dan is het slim om eens te kijken naar de medewerkers. Want de samenstelling van het team, verraadt wat voor soort oplossing je krijgt. Zijn het bijvoorbeeld veelal techneuten en IT-ers? Dan krijg je een technische oplossing. Zijn het met name grafisch vormgevers en designers? Dan krijg je een visuele oplossing. Wil je jouw marketing het liefst koppelen aan het behalen van jouw bedrijfsdoelstellingen? Dan vraagt dat in de eerste plaats om strategen die vervolgens de juiste specialisten selecteren voor de realisatie. De mensen maken het team, en het team wordt onderdeel van jouw organisatie. Selecteer ze zoals je je eigen personeel ook zou selecteren en kijk hierbij naar wat jouw organisatie nodig heeft.

Een groepsfoto over marketingbureau kiezen.

Inzicht 3: Bewijs van succes is key

Hoewel het team-onderzoekje een goede indicatie geeft, zegt het niet alles. Jouw marketingbureau kan ogenschijnlijk de allerbeste specialisten voor jouw vraagstuk in dienst hebben, maar dan weet je nog niets van hun trackrecord. Bekijk daarom van verschillende bureaus een aantal cases. Wat is hun werkwijze en aanpak geweest? Voor wat voor organisaties hebben zij gewerkt? Welke specialismes kwamen hierbij kijken? En vooral: is het resultaat behaald? Cases kunnen een goed beeld geven van de breedte en diepte van de werkzaamheden van een marketingbureau, de medewerkers én hun succes. Extra tip: twijfel je na het lezen van de cases om wat voor reden nog over het bedrijf? Vraag om referenties! Bedrijven die zeker zijn van hun zaak, kunnen je voorzien van referenties die je zou kunnen bellen, voor een onderbouwd plaatje.

Inzicht 4: Succes staat of valt met een goede samenwerking

Is het marketingbureau door jouw keuring heen gekomen en heb je het gevoel dat het je verder gaat brengen? Dan ben je er … bijna. Op dit punt is het nog wel slim om eens na te denken over hoe jij de samenwerking het liefst zou zien en of het matcht met jouw voorkeurspartij. Zoek je een partner om vanuit strategie een lange termijn relatie aan te gaan? Of zoek je een partij die (bijvoorbeeld) op korte termijn een concrete campagne kan lanceren? Wat zijn jouw prioriteiten en wat is je tijdlijn? Maar ook: wil je álles uit handen geven of (een deel van) de uitvoering zelf doen? Formuleer de antwoorden op deze vragen voor jezelf en check of het marketingbureau op dit vlak óók een match is.

Alles is mogelijk, maar een duidelijk beeld van jouw wensen omtrent de samenwerking helpt bij het maken van een goede start met het desbetreffende bureau.

De kracht van een holistische kijk op marketing

Nu je weet waar je op moet letten bij een marketingbureau kiezen, kun je op zoek gaan naar de juiste marketing en business partner voor jouw bedrijf. Een partner met een goed track record, die snapt wat jouw vraagstuk is, samen met het team luistert naar wat voor jou belangrijk is, en meebeweegt om de samenwerking zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Als bureau streven wij er dag en nacht naar om deze ideale partner te zijn voor onze klanten. We zijn strategische denkers die marketing niet als doel op zich zien, maar als middel om je verder te helpen. Jouw vraagstuk is de basis van alles. De belangrijkste specialismes voor de realisatie hebben wij in huis, maar we koppelen voor andere vraagstukken gerust ook één van onze grote groep aan vaste partners aan een van onze projecten. Alles om ‘middelenvrij’ advies te geven aan de klant, en wanneer gewenst, ook de beste oplossing te realiseren in de juiste samenwerkingsvorm. Want: iedereen kan het ‘wat’, maar het verschil maak je in het ‘hoe’. Dat dat gewaardeerd wordt, zie je terug in de jarenlange samenwerkingen met onze klanten. Lees het in onze cases, testimonials of vraag het hen zelf! We brengen je graag met hen in contact.

Verder praten over een marketingbureau kiezen?

Wij denken met je mee! Neem contact op en laat je adviseren door één van onze onafhankelijke adviseurs. Zij helpen jou de juiste keuze te maken.

Verder lezen

Website bezoekers

Ken je 4 typen website bezoekers + handige tips

Het begrijpen van typen bezoekers die je site aantrekt opent de deur naar het optimaliseren van je online aanwezigheid. Wat de mogelijkheden zijn om ze te leren kennen en hier op in te spelen? Je leest het in deze blog over de vier typen website bezoekers.
marketing en business consultants bezig met corporate website

Reclamebureau, marketingbureau of marketing business consultants: wat is het verschil?

Ontdek het unieke karakter van marketing business consultants. Lees hier alles over de verschillen tussen reclamebureaus, marketingbureau en marketing en business consultants.
familiebedrijven

Waarom Nederlandse familiebedrijven kelderen op concurrentieranglijst – en hoe je dit voorkomt

Nederlandse familiebedrijven zijn steeds minder concurrerend. Hoe kom je los van lage marges, prijsdruk en concurrentiedruk? Hoe zorg je ervoor dat je toekomstbestendig blijft?

Meer weten? Zet de eerste stap!

Ben jij klaar om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Wij ontdekken graag, samen met jou, de vraag achter jouw vraag om jouw business écht verder te helpen. Benieuwd? Laat jouw gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Hoe kan ik je helpen?

marketingbureau kiezen

Kevin Jansen
Business Development Manager