Blog | 12 december 2022

Verschil tussen positionering en propositie

Positionering

In de wereld van merken en marketing worden veel termen door elkaar gebruikt. Merkidentiteit, positionering, propositie, merkpaspoort, corporate story. Wat is nu eigenlijk wat? Zelfs professionals hebben het niet altijd helder op het netvlies. Zo zien we marketingbureaus die geen onderscheid maken tussen positionering en propositie, terwijl het wel degelijk iets anders is. In dit artikel leggen we het verschil uit. Zorg dus, voordat je met een bureau gaat samenwerken, dat je goed weet wat je uiteindelijk krijgt.

Wat is een positionering?

Met je positionering leg je verbinding tussen je merkidentiteit en de wereld van je klant. Je speelt ermee in op de actuele wensen en behoeften. En maakt er tegelijkertijd mee duidelijk waar je voor staat. Je positionering bepaalt welk gevoel je bij klanten wilt oproepen en wat je gaat communiceren. Kortom: je positionering is de strategisch gekozen positie die jij inneemt in de markt (en de perceptie van je klanten) ten opzichte van je concurrenten.

Wat is een propositie?

Een propositie is een concrete belofte aan je klant die voortvloeit uit je positionering. Je propositie maakt je klant duidelijk wat hij precies van jou kan verwachten. Zo belooft de Belastingdienst om het makkelijker te maken, Interpolis om glashelder te communiceren en Independer belooft mensen gemoedsrust en gemak bij het kiezen en afsluiten van verzekeringen. Heel concreet is een propositie een manier om verwachtingen te managen en om aan vertrouwen te bouwen.

Werken aan een sterk merk

De propositie en de positionering zijn dus echt iets anders, ook al liggen ze in elkaars verlengde. Wil je aan de slag met jouw positionering of propositie? Of wil je weten aan welk instrument jij het meeste hebt? We helpen je graag verder.

Verder lezen

Website bezoekers

Ken je 4 typen website bezoekers + handige tips

Het begrijpen van typen bezoekers die je site aantrekt opent de deur naar het optimaliseren van je online aanwezigheid. Wat de mogelijkheden zijn om ze te leren kennen en hier op in te spelen? Je leest het in deze blog over de vier typen website bezoekers.
marketing en business consultants bezig met corporate website

Reclamebureau, marketingbureau of marketing business consultants: wat is het verschil?

Ontdek het unieke karakter van marketing business consultants. Lees hier alles over de verschillen tussen reclamebureaus, marketingbureau en marketing en business consultants.
Merkbeleving gaat om alle touchpoints

Marketingbureau kiezen? Met deze 4 inzichten kies jij het juiste bureau voor jou

Het juiste marketingbureau vinden kan een uitdaging zijn! Met deze 4 inzichten helpen we jou de juiste keuze te maken!

Meer weten? Zet de eerste stap!

Ben jij klaar om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Wij ontdekken graag, samen met jou, de vraag achter jouw vraag om jouw business écht verder te helpen. Benieuwd? Laat jouw gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Hoe kan ik je helpen?

Positionering

Kevin Jansen
Business Development Manager