Blog | 21 februari 2024

Ken je 4 typen website bezoekers + handige tips

Websitebezoekers

Een schat aan informatie. Stel, je hebt een winkel waar dagelijks klanten binnenkomen. Hoeveel weet je van hen? Je laat niet iedereen een formulier invullen met gegevens of waarom ze de winkel bezoeken, wat hun behoeftes zijn etc. Wat een verschil met de online wereld. En wat een mogelijkheden zijn er om jouw website bezoekers te kennen en te analyseren. En belangrijker nog, de mogelijkheid er op in te spelen.

Het begrijpen van de verschillende typen bezoekers die je site aantrekt, biedt niet alleen waardevolle informatie, maar opent ook de deur naar het optimaliseren van je online aanwezigheid. Laten we duiken in de wereld van website bezoekers en ontdekken waarom het kennen van hun types een gamechanger is voor jouw bedrijf. We beginnen met het grootste percentage ‘type’ bezoekers.

Methodische website bezoekers

Dit is zo’n 40 tot 45% van de bezoekers en noemen we de methodische website bezoekers. Deze kiezen wat langzamer en willen weten wie je bent. Hebben wat overtuiging nodig in de vorm van feiten. Er is wel een specifieke behoefte, maar eerst worden opties vergeleken voordat er een beslissing genomen wordt. Door gebruik van zoekmachines zoekmachines komen deze bezoekers via diverse kanalen op je site terecht.

Bij deze bezoekers is het belangrijk om te weten welke zoektermen deze ‘onderzoekers’ gebruiken en welke pagina’s het meest boeien. Door deze informatie te begrijpen, kun jij je contentstrategie aanpassen en relevante informatie bieden die de methodische bezoekers overtuigt om voor jouw product of dienst te kiezen.

TIP: Geef informatie door middel van bronnen, vergelijkingen of reviews. Geef het HOE.

Spontane website bezoekers

Zo zijn 30 tot 35% van de bezoekers spontane website bezoekers. Op basis van gevoel kiest deze bezoeker snel of hij vindt wat hij zoekt. Is gevoelig voor kortingen en ziet graag overzichtelijk waar hij aan toe is en wat hij kan verwachten.

Deze snelle zoekers typen je URL direct in de adresbalk en navigeren rechtstreeks naar je site. Zij zijn vaak al bekend met je merk en komen gericht informatie zoeken. Het is essentieel om te begrijpen hoe vaak deze bezoekers je site bezoeken en welke pagina’s ze het meest bekijken. Optimaliseer de homepage en belangrijke landingspagina’s om deze bezoekers snel te voorzien van de informatie die ze zoeken.

TIP: Deze type bezoekers zijn het gemakkelijkst te verleiden. Geef ze een duidelijke WAAROM en ze zijn om.

Humanistische website bezoekers

Zo’n 15 tot 20% bekijkt een website op basis van gevoel, maar wel iets grondiger dan de snelle bezoeker. Dit zijn de humanistische website bezoekers. Zij willen weten wie je bent en zijn gevoelig voor ervaringen van anderen. Ze nemen de moeite om op onderzoek uit te gaan door het lezen van informatie, vergelijkingen en reviews.

Begrijpen welke pagina’s deze surfers bezoeken en welke content hun aandacht trekt, helpt je om de navigatiestructuur van je site te verbeteren. Zorg ervoor dat belangrijke informatie gemakkelijk te vinden is en maak gebruik van interne links om hen te leiden naar andere waardevolle secties van je website.

TIP: Laat weten WIE je bent om vertrouwen te winnen. Deel naast info die de snelle bezoeker nodig heeft, dus ook uitgebreidere informatie.

Competitieve website bezoekers

De kleinste groep telt zo’n 5 tot 10%, deze groep betreft de competitieve website bezoekers. Dat wil zeggen dat ze snel kiezen op basis van feiten. Je wilt deze bezoekers dus meteen laten zien waar je voor staat en wat de voordelen van jouw product of dienst zijn. Het zijn rationele bezoekers en niet gevoelig voor de mening van anderen, maar wel voor feiten.

TIP: Overtuig met afbeeldingen die meteen antwoord geven op de vragen. WAT

Analyse en strategie

Niet alle website bezoekers voltooien de gewenste actie, zoals een aankoop of een aanmelding. Daarom is het goed om te begrijpen waarom sommige bezoekers je site verlaten zonder te converteren. Analyseer verlaten winkelwagentjes, niet-voltooide formulieren en andere conversiepunten om obstakels te identificeren. Optimaliseer je checkout-proces en gebruik retargeting om deze potentiële klanten terug te halen.

Met de opkomst van sociale media is een aanzienlijk deel van het webverkeer afkomstig van platformen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Deze sociale ontdekkers vinden je site vaak via gedeelde links of aanbevelingen. Door te weten welke sociale media-kanalen de meeste bezoekers genereren, Verfijn jij je social media-strategie en optimaliseer je jouw aanwezigheid op deze platformen

Conclusie: Het pad naar optimalisatie

Inzicht in de verschillende typen website bezoekers is niet alleen informatief, maar het stelt je ook in staat om proactief jouw online strategie te verbeteren. Door het gedrag van je bezoekers te analyseren, realiseer jij een betere gebruikerservaring, hogere conversies en uiteindelijk meer zakelijk succes via jouw geoptimaliseerde website. Investeer in webanalyse-tools, zoals Google Analytics, om deze waardevolle gegevens te verzamelen en te gebruiken.

Kortom, het pad naar succes begint met het kennen van je bezoekers en het continu aanpassen van jouw online strategie op basis van deze inzichten. Neem de leiding, begrijp je doelgroep en zie je website transformeren tot een krachtige tool voor groei.

Wij denken met je mee! Neem contact op en laat je adviseren door één van onze onafhankelijke adviseurs. Zij beantwoorden al jouw vragen en vertellen je graag wat zij voor jou kunnen betekenen.

Verder lezen

marketing en business consultants bezig met corporate website

Reclamebureau, marketingbureau of marketing business consultants: wat is het verschil?

Ontdek het unieke karakter van marketing business consultants. Lees hier alles over de verschillen tussen reclamebureaus, marketingbureau en marketing en business consultants.
Merkbeleving gaat om alle touchpoints

Marketingbureau kiezen? Met deze 4 inzichten kies jij het juiste bureau voor jou

Het juiste marketingbureau vinden kan een uitdaging zijn! Met deze 4 inzichten helpen we jou de juiste keuze te maken!
familiebedrijven

Waarom Nederlandse familiebedrijven kelderen op concurrentieranglijst – en hoe je dit voorkomt

Nederlandse familiebedrijven zijn steeds minder concurrerend. Hoe kom je los van lage marges, prijsdruk en concurrentiedruk? Hoe zorg je ervoor dat je toekomstbestendig blijft?

Meer weten? Zet de eerste stap!

Ben jij klaar om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Wij ontdekken graag, samen met jou, de vraag achter jouw vraag om jouw business écht verder te helpen. Benieuwd? Laat jouw gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Hoe kan ik je helpen?

Website bezoekers

Kevin Jansen
Business Development Manager